الگوریتمستان

یادداشت‌های یک معلم علاقه‌مند به نوشتن از آنچه آموخته و یاد می‌دهد
 

منبع آموزشی

کتاب Competetive Programming

ویراست سوم کتاب برنامه‌نویسی رقابتی با نام کامل Competitive Programming 3: The New Lower Bound of Programming Contests با تلاش Steven Halim و Felix Halim از مربیان تیم‌های برنامه‌نویسی ACM-ICPC سنگاپور تالیف و در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است که امروزه به عنوان یکی از منابع مناسب برای آمادگی تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات برنامه‌نویسی الگوریتمی بویژه مسابقات برنامه‌نویسی ACM-ICPC توصیه می‌شود.

ابزار CodinGame

وب‌سایت CodinGame.com یک ابزار آنلاین تمرین برنامه‌نویسی و حل مسئله بر اساس حل معماهای مختلف برنامه‌نویسی است. در این وب‌سایت معماهای مختلف برنامه‌نویسی در قالب طراحی عامل هوشمند و در سطوح مختلف وجود دارد که به کاربر کمک می‌کند با شروع از سطوح آسان استفاده از انواع ابزارهای برنامه‌نویسی برای حل مسئله را تمرین کند.

کتاب مقدمه‌ای بر مسابقات برنامه‌نویسی

کتاب مقدمه‌ای بر مسابقات برنامه‌نویسی (با عنوان انگلیسی An Introduction to Programming Contests) کتابی به زبان فارسی مناسب برای علاقه‌مندان به شرکت در مسابقات برنامه‌نویسی است که توسط احمد یوسفان، محسن بیگلری، فائزه میرزایی و امین بابادی، از شرکت‌کنندگان در مسابقات برنامه‌نویسی ACM-ICPC، نوشته شده است.

کتاب راهنمای برنامه‌نویسان رقابتی

کتاب Competitive Programmer's Handbook (راهنمای برنامه‌نویسان رقابتی) کتابچه‌ای است که در آن عموم مباحث مورد نیاز جهت شرکت در رقابت‌های برنامه‌نویسی همچون المپیاد کامپیوتر دانش‌آموزی یا مسابقات برنامه‌نویسی دانشجویی به صورت مختصر و مفید یک جا جمع شده است.

دکتر Antti Laaksonen از مربیان تیم‌های المپیاد کامپیوتر کشور فنلاند این کتاب را به صورت رایگان جهت استفاده عموم در سه بخش و سی فصل با عناوین زیر منتشر کرده است.

دوره طراحی و تحلیل الگوریتم دانشگاه استنفورد

ویدئوهای جلسات آموزشی طراحی و تحلیل الگوریتم پروفسور Tim Roughgarden دانشگاه استنفورد از طریق پیوندهای زیر قابل مشاهده است. در این دوره هر الگوریتم یا ساختمان داده بحث شده، همراه با تحلیل، مثال‌های کاربردی یا جایگاه مورد نیاز آنها است.

راه حل سوالات مسابقه جهانی ACM-ICPC 2016

ویدئوهای راه حل سوالات مسابقه جهانی ACM-ICPC 2016 را در کانال آپارات الگوریتمستان مشاهده کنید:

aparat.com/algorithmha

ویدئوهای آموزشی کلاس Programming Challenges

کتاب Programming Challenges: The Programming Contest Training Manual اثر Steven Skiena و Miguel Revilla یکی از کتاب‌های مناسب تمرین گام به گام برای شرکت در مسابقات برنامه‌نویسی‌ای همچون المپیاد کامپیوتر و ACM-ICPC است. این کتاب مورد تایید UVa Online Judge بوده و تمام سوالات تمرینی کتاب نیز از این مخزن است.

ابزار VJudge

وب‌سایت Virtual Judge این امکان را فراهم می‌کند که با ترکیب دلخواهی از سوالات وب‌سایت‌های مخزن سوالات برنامه‌نویسی همچون UVA، Codeforces و خود سوالات ACM-ICPC، مسابقه مجازی برگزار کرد. از این حیث برای تمرین تیم‌های مسابقات ACM-ICPC بسیار مناسب و کارا است.

کتاب طراحی الگوریتم با رویکردی خلاقانه

کتاب Introduction to Algorithms: A Creative Approach را می‌توان مکملی بر استفاده از کتاب Introduction to Algorithms (مشهور به کتاب CLRS) دانست. در این کتاب علاوه بر معرفی تکنیک‌های مختلف طراحی الگوریتم‌ها و روش‌های حل برخی مسائل الگوریتمی، روش‌های تحلیل و حل آنها با جزئیات بیشتر و به صورت گام به گام بررسی شده است. به همین دلیل نیز از جمله منابع اصلی پیشنهادی به متقاضیان شرکت در المپیادهای کامپیوتر و مسابقات برنامه‌نویسی برای یادگیری طراحی و تحلیل الگوریتم‌ها است.

کتاب مقدمه‌ای بر الگوریتم‌ها

کتاب Introduction to Algorithms (مشهور به کتاب CLRS) از انتشارات MIT اثر Thomas H. Cormen، Charles E. Leiserson، Ronald L. Rivest و Clifford Stein کتاب جامع مباحث الگوریتم‌ها و ساختمان داده‌ها است که منبع درسی بسیاری از دانشگاه‌های معتبر بوده و تا کنون بیش از سی هزار مقاله و کتاب با ارجاع به آن نگارش یافته است. مطالب این کتاب از مباحث اولیه مانند مفهوم تحلیل و طراحی الگوریتم آغاز شده و مباحث پیشرفته طراحی الگوریتم‌ها و ساختمان داده‌ها را نیز پوشش می‌دهد. به همین دلیل مطالعه و استفاده از آن به عنوان مرجع برای کلیه علاقمندان مباحث طراحی الگوریتم‌ها، ساختمان داده‌ها و همینطور شرکت‌کنندگان المپیادهای کامپیوتری و مسابقات برنامه‌نویسی توصیه می‌شود.

کتاب Concrete Mathematics

کتاب Concrete Mathematics: A Foundation for Computer Science نوشته‌ای با موضوع مفاهیم اولیه ریاضیات پیوسته (CONtinuous mathematics) و ریاضیات گسسته (disCRETE mathematics) به قلم رونالد گراهام، دونالد کنوت و اُرِن پاتاشنیک - از دانشمندان بزرگ علوم ریاضیات و کامپیوتر - است . در این کتاب از بیان متفاوتی نسبت به نوشتار عموم کتاب‌های آموزش ریاضی استفاده شده و مفاهیم پایه‌ای محاسباتی علم کامپیوتر به زبان ساده و گیرا توضیح داده شده است. این مفاهیم پیش‌نیاز حل بسیاری از مسائل کامپیوتری، ریاضی و محاسبات علمی هستند. به همین دلیل، مطالعه آن به علاقه‌مندان برنامه‌نویسی، بویژه شرکت‌کنندگان المپیادهای کامپیوتری و مسابقات برنامه‌نویسی توصیه می‌شود.

کتاب چالش‌های برنامه‌نویسی

کتاب Programming Challenges: The Programming Contest Training Manual از انتشارات معتبر Springer کتاب مفیدی برای آمادگی شرکت در مسابقات برنامه‌نویسی است که نویسندگان آن به صورت گام به گام، خلاصه و مفید، به مفاهیم و نکات مهم برنامه‌نویسی، ساختمان داده‌ها، محاسبات ریاضی و طراحی الگوریتم‌ها اشاره داشته و با طرح مسائل متفاوت از هر موضوع، خواننده را به چالش حل مسئله کشیده‌اند.

کتاب هنر مسابقات برنامه‌نویسی

وب‌سایت UVa یکی از وب‌سایت‌هایی است که امکانات مفیدی را برای علاقه‌مندان حل سوالات الگوریتمی و شرکت‌کنندگان مسابقات برنامه‌نویسی (بالاخص ACM) مهیا کرده است. در این وب‌سایت مجموعه سوالاتی در سطوح مختلف و مشابه سوالات مسابقات برنامه‌نویسی بین‌المللی در دسترس عموم قرار گرفته است که علاقه‌مندان می‌توانند پس از عضویت در سایت، پاسخ هر سوالی را که حل کرده‌اند، ارسال کنند. این جواب‌ها بررسی شده و درست یا نادرست بودن آن به کاربر ابلاغ می‌شود. می‌توان گفت نوعی شبیه‌سازی مسابقات برنامه‌نویسی رسمی انجام می‌گیرد.