الگوریتمستان

برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم و حل مسئله‌های الگوریتمی

 
در صورت ناخوانا بودن نوشته‌ها، از مرورگر دیگری استفاده کنید.
نوشته‌ها با برچسب تکنیک‌های طراحی الگوریتم نوشته‌ها با برچسب تکنیک‌های طراحی الگوریتم - الگوریتمستان الگوریتمستان الگوریتمستان
نوشته‌ها با برچسب «

تکنیک‌های طراحی الگوریتم

»

روش حریصانه (Greedy) یکی از روش‌های مشهور و پرکاربرد طراحی الگوریتم‌ها است که با ساختاری ساده در حل بسیاری از مسائل استفاده می‌شود. این روش اغلب در حل مسائل بهینه‌سازی استفاده شده و در پاره‌ای مواقع جایگزین مناسبی برای روش‌هایی مانند برنامه‌ریزی پویا است. در حالت کلی این روش سرعت و مرتبه‌ی اجرایی بهتری نسبت به روش‌های مشابه خود دارد؛ اما متناسب با مسئله ممکن است به یک جواب بهینه‌ی سراسری ختم نشود.

در روش حریصانه رسیدن به هدف در هر گام مستقل از گام قبلی و بعدی است. یعنی در هر مرحله برای رسیدن به هدف نهایی، مستقل از این که در مراحل قبلی چه انتخاب‌هایی صورت گرفته و انتخاب فعلی ممکن است چه انتخاب‌هایی در پی داشته باشد، انتخابی که در ظاهر بهترین انتخاب ممکن است صورت می‌پذیرد. به همین دلیل است که به این روش، روش حریصانه گفته می‌شود. زمانی که یک دزد عجول و حریص وارد خانه‌ای می‌شود، در مسیر حرکت خود هر وسیله و کالای با ارزشی را داخل کیسه می‌اندازد. وی در این حالت چندان توجهی نمی‌کند که چه اشیائی را قبلا برداشته و ممکن است در آینده چه اشیاء گرانبهاتری به دست آورد. او در هر گام تنها از بین اشیاء دم دست خود با ارزش‌ترین آن را انتخاب کرده و به وسایل قبلی اضافه می‌کند.

ادامه ...

یکی از روش‌های پرکاربرد و مشهور طراحی الگوریتم روش برنامه‌نویسی پویا (یا برنامه‌ریزی پویا، برنامه‌سازی پویا - Dynamic Programming) است. این روش همچون روش تقسیم و حل (Divide and Conquer) بر پایه‌ی تقسیم مسئله بر زیرمسئله‌ها کار می‌کند. اما تفاوت‌های چشم‌گیری با آن دارد.

زمانی که یک مسئله به دو یا چند زیرمسئله تقسیم می‌شود، دو حالت ممکن است پیش بیاید:

1- داده‌های زیرمسئله‌ها هیچ اشتراکی با هم نداشته و کاملا مستقل از هم هستند. نمونه‌ی چنین مواردی مرتب‌سازی آرایه‌ها با روش ادغام یا روش سریع است که داده‌ها به دو قسمت تقسیم شده و به صورت مجزا مرتب می‌شوند. در این حالت داده‌های یکی از بخش‌ها هیچ ارتباطی با داده‌های بخش دیگر نداشته و در نتیجه حاصل از آن بخش اثری ندارند. معمولا روش تقسیم و حل برای چنین مسائلی کارآیی خوبی دارد.

ادامه ...

یکی از روش‌های پرکاربرد و محبوب برای طراحی الگوریتم‌ها روش Divide and Conquer است که در زبان فارسی به صورت تقسیم و حل یا تقسیم و غلبه ترجمه شده است.

در این روش، داده‌ها به دو یا چند دسته تقسیم شده و حل می‌شوند. سپس با ترکیب مناسب نتایج به دست آمده از این زیرمسئله‌ها، مسئله‌ی اصلی حل می‌شود. در صورتی که زیرمسئله خود به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد، می‌توان از همین روش برای حل آن استفاده کرد. تقسیمات متوالی زیرمسئله‌ها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به اندازه‌ی کافی کوچک شده باشند و بتوان آنها را با روش‌های دیگر به راحتی حل نمود.

برای آشنایی بیشتر، چند الگوریتم که با روش حل و تقسیم پیاده‌سازی شده‌اند معرفی می‌شوند.

ادامه ...

الگوریتمستان در تلگرام

   

 

پیوند کوتاه:
»  کتاب Competetive Programming
معرفی کتاب Competitive Programming برای علاقه‌مندان به شرکت در مسابقات برنامه‌نویسی و المپیاد کامپیوتر با قابلیت دانلود نسخه‌ی الکترونیکی
»  دوره‌ی طراحی و تحلیل الگوریتم دانشگاه استنفورد
ویدئوهای آموزشی دوره‌ی Algorithms: Design and Analysis دانشگاه استنفورد با زیرنویس انگلیسی
»  کتاب طراحی الگوریتم با رویکردی خلاقانه
معرفی کتاب Introduction to Algorithms: A Creative Approach  با قابلیت دانلود نسخه‌ی الکترونیکی
»  کتاب مقدمه‌ای بر الگوریتم‌ها
معرفی کتاب Introduction to Algorithms (ویراست سوم) به عنوان مرجع مباحث طراحی الگوریتم‌ها و ساختمان داده‌ها با قابلیت دانلود
»  کتاب چالش‌های برنامه‌نویسی
معرفی کتاب Programming Challenges برای علاقه‌مندان حل سوالات الگوریتمی و شرکت‌کنندگان مسابقات برنامه‌نویسی با قابلیت دانلود کتاب، فایل‌های صوتی، تصویری و اسلایدهای کلاس درس نویسنده
»  کتاب هنر مسابقات برنامه‌نویسی
معرفی کتاب Art of Programming Contest برای علاقه‌مندان حل سوالات الگوریتمی و شرکت‌کنندگان مسابقات برنامه‌نویسی با قابلیت دانلود نسخه‌ی الکترونیکی
برچسب‌ها
#سوالات UVa Online Judge #درخت پوشا #ترجمه‌ی فارسی سوالات UVa Online Judge #کتابخانه قالب استاندارد ++C #نمونه سوال مسابقه ACM #جستجوی اول سطح #ترجمه فارسی سوالات کتاب Programming Challenges #الگوریتم‌های حریصانه #ترجمه‌ی فارسی سوالات ACM #دانلود کتاب #حل سوالات UVa Online Judge #کتاب الکترونیکی #تمرین مسابقه برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های مسیریابی #آموزش الگوریتم #آموزش ساختمان داده‌ها #نمونه سوال فارسی مسابقه‌ی ACM #ترجمه‌ی فارسی سوالات برنامه‌نویسی #سوالات مسابقات ACM-ICPC #حل سوالات ACM-ICPC #مسابقه برنامه نویسی #منبع آموزشی #کتاب مسابقات برنامه‌نویسی #سوالات چالشی برنامه‌نویسی #تمرین المپیاد کامپیوتر #حل سوالات Timus Online Judge #الگوریتم‌های مرتب‌سازی #نمونه سوال فارسی مسابقات ACM #تمرین مسابقه‌ی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام #الگوریتم فلوید-وارشال #آمادگی مسابقه برنامه‌نویسی #مسئله‌های الگوریتمی #ویدئوی آموزشی #الگوریتم‌های تقسیم و غلبه #سوالات مسابقات برنامه‌نویسی بیان #نمونه سوالات مسابقه برنامه‌نویسی #نکات برنامه‌نویسی #تمرین طراحی الگوریتم #الگوریتم‌های برنامه‌نویسی پویا #پیمایش گراف #جستجوی اول عمق #الگوریتم‌های گراف #الگوریتم‌های کوتاهترین مسیر #مسئله‌ی کوله‌پشتی #ماتریس #کتاب الگوریتم #معرفی وب‌سایت #آموزش برنامه‌نویسی ++C #آمادگی المپیاد کامپیوتر #محاسبات ریاضی #نمونه سوال فارسی مسابقات برنامه‌نویسی #مسأله‌های الگوریتمی #ساختمان داده #الگوریتم‌های بازگشتی #مسابقات برنامه‌نویسی ACM #الگوریتم دایکسترا #مسابقه برنامه‌نویسی #حل سوالات مسابقات برنامه‌نویسی #گراف #مسأله‌های برنامه‌نویسی #درخت‌ها #مسابقات برنامه‌نویسی #الگوریتم #صف #وبلاگ #برنامه‌نویسی ++C #تکنیک‌های طراحی الگوریتم #حل مسئله‌‌ی الگوریتمی #سوالات برنامه‌نویسی #برنامه‌نویسی #مسئله‌های برنامه‌نویسی #آموزش طراحی الگوریتم #الگوریتم‌های عقبگرد #آمادگی مسابقه ACM