الگوریتمستان

برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم و حل مسئله‌های الگوریتمی

 
در صورت ناخوانا بودن نوشته‌ها، از مرورگر دیگری استفاده کنید.
نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C - الگوریتمستان الگوریتمستان الگوریتمستان
نوشته‌ها با برچسب «

برنامه‌نویسی ++C

»

یکی از مهمترین مباحث کاربردی هر زبان برنامه‌نویسی، اشاره‌گر و مفهوم آن است که کاربرد گسترده‌ای در شاخه‌ی ساختمان داده‌ها نیز دارد. در این فرصت با مفهوم اشاره‌گر و همینطور روش تعریف آن در زبان ++C آشنا می‌شوید. باید توجه داشته باشید که سوای روش تعریف اشاره‌گر در این زبان، کلیت مفهوم آن در بین تمام زبان‌ها مشترک است.

پیش از شروع بحث دو مطلب مهم را یادآوری می‌کنم:

1- تک تک بایت‌های حافظه برای خود آدرسی دارند که یک عدد صحیح و مثبت است. این آدرس دقیقا مانند کد پستی عمل می‌کند. یعنی کاملا منحصربفرد بوده و می‌توان از آن برای ارجاع به بایت استفاده کرد.

ادامه ...

یکی از امکانات جالب و مفید زبان ++C قالب‌ها (Templates) هستند که انعطاف زیادی به کدنویسی می‌دهند.

فرض کنید در یک برنامه نیاز به تعویض مقادیر دو متغیر هست. یعنی مثلا می‌خواهیم مقادیر a و b را با هم عوض کنیم. اگر a و b از نوع صحیح باشند، تابع جابجایی می‌تواند به این صورت باشد:

  

void swap(int &a, int &b){

ادامه ...

زبان ++C همانند اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، ساختاری به نام آرایه دارد که امکان تعریف مجموعه‌ای از متغیرهای هم‌نوع (اصطلاحا مجموعه عناصر همگن) را فراهم می‌کند. چنین ساختاری به صورت زیر تعریف می‌شود:

  

type name[number of elements];

  

که در آن type یکی از انواع داده‌های استاندارد ++C، ساختمان و یا کلاس است. number of elements هم تعداد اعضا یا عناصر آرایه را مشخص می‌کند که باید عدد ثابتی باشد. مثلا عبارت زیر یک آرایه‌ی 10 عضوی از اعداد اعشاری به نام arr تعریف می‌کند:

ادامه ...

یکی از ابزارهای پر استفاده و مهم هر زبان برنامه‌نویسی حلقه‌های تکرار هستند. وجود چنین ابزاری به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد که ساختارهای نیازمند به تکرار مجموعه دستورات (مانند جستجو، گزارش‌گیری، محاسبات، دریافت اطلاعات از کاربر یا فایل) را پیاده‌سازی کند.

هر زبانی عموما شامل چندین نوع حلقه‌ی تکرار است که هر کدام به نحوی به برنامه‌نویس در نوشتن کدهای مختصر و با مفهوم کمک می‌کنند. در این فرصت با انواع حلقه‌های تکرار در زبان برنامه‌نویسی ++C آشنا می‌شویم.

  

حلقه‌ی تکرار while

این نوع حلقه ساده‌ترین نوع حلقه‌ی تکرار در این زبان برنامه‌نویسی است. فرم کلی حلقه‌ی while به این صورت است:

ادامه ...

الگوریتمستان در تلگرام

   

 

پیوند کوتاه:
برچسب‌ها
#ترجمه فارسی سوالات کتاب Programming Challenges #آموزش الگوریتم #وبلاگ #الگوریتم‌های کوتاهترین مسیر #الگوریتم‌های حریصانه #کتاب الگوریتم #تمرین المپیاد کامپیوتر #الگوریتم‌های بازگشتی #سوالات چالشی برنامه‌نویسی #منبع آموزشی #درخت پوشا #الگوریتم فلوید-وارشال #برنامه‌نویسی #نمونه سوال فارسی مسابقه‌ی ACM #آمادگی مسابقه ACM #تمرین طراحی الگوریتم #نمونه سوالات مسابقه برنامه‌نویسی #سوالات UVa Online Judge #جستجوی اول سطح #حل سوالات UVa Online Judge #ترجمه‌ی فارسی سوالات برنامه‌نویسی #مسأله‌های الگوریتمی #تمرین مسابقه‌ی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام #الگوریتم‌های برنامه‌نویسی پویا #نمونه سوال مسابقه ACM #حل سوالات مسابقات برنامه‌نویسی #ساختمان داده #حل مسئله‌‌ی الگوریتمی #دانلود کتاب #نمونه سوال فارسی مسابقات برنامه‌نویسی #آموزش برنامه‌نویسی ++C #تمرین مسابقه برنامه‌نویسی #گراف #ویدئوی آموزشی #جستجوی اول عمق #ترجمه‌ی فارسی سوالات UVa Online Judge #حل سوالات ACM-ICPC #مسئله‌های الگوریتمی #درخت‌ها #صف #الگوریتم‌های مرتب‌سازی #مسابقات برنامه‌نویسی ACM #حل سوالات Timus Online Judge #Python #آمادگی المپیاد کامپیوتر #برنامه‌نویسی ++C #آموزش ساختمان داده‌ها #مسئله‌های برنامه‌نویسی #مسابقه برنامه‌نویسی #سوالات برنامه‌نویسی #معرفی وب‌سایت #نکات برنامه‌نویسی #مسئله‌ی کوله‌پشتی #الگوریتم‌های عقبگرد #مسابقات برنامه‌نویسی #آموزش طراحی الگوریتم #پیمایش گراف #مسابقه برنامه نویسی #سوالات مسابقات برنامه‌نویسی بیان #نمونه سوال فارسی مسابقات ACM #ترجمه‌ی فارسی سوالات ACM #ماتریس #الگوریتم دایکسترا #الگوریتم‌های تقسیم و غلبه #الگوریتم‌های مسیریابی #کتابخانه قالب استاندارد ++C #الگوریتم #تکنیک‌های طراحی الگوریتم #سوالات مسابقات ACM-ICPC #مسأله‌های برنامه‌نویسی #کتاب الکترونیکی #الگوریتم‌های گراف #کتاب مسابقات برنامه‌نویسی #محاسبات ریاضی #آمادگی مسابقه برنامه‌نویسی