الگوریتمستان

برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم و حل مسئله‌های الگوریتمی

 
در صورت ناخوانا بودن نوشته‌ها، از مرورگر دیگری استفاده کنید.
نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C - الگوریتمستان الگوریتمستان الگوریتمستان
نوشته‌ها با برچسب «

برنامه‌نویسی ++C

»

یکی از مهمترین مباحث کاربردی هر زبان برنامه‌نویسی، اشاره‌گر و مفهوم آن است که کاربرد گسترده‌ای در شاخه‌ی ساختمان داده‌ها نیز دارد. در این فرصت با مفهوم اشاره‌گر و همینطور روش تعریف آن در زبان ++C آشنا می‌شوید. باید توجه داشته باشید که سوای روش تعریف اشاره‌گر در این زبان، کلیت مفهوم آن در بین تمام زبان‌ها مشترک است.

پیش از شروع بحث دو مطلب مهم را یادآوری می‌کنم:

1- تک تک بایت‌های حافظه برای خود آدرسی دارند که یک عدد صحیح و مثبت است. این آدرس دقیقا مانند کد پستی عمل می‌کند. یعنی کاملا منحصربفرد بوده و می‌توان از آن برای ارجاع به بایت استفاده کرد.

ادامه ...

یکی از امکانات جالب و مفید زبان ++C قالب‌ها (Templates) هستند که انعطاف زیادی به کدنویسی می‌دهند.

فرض کنید در یک برنامه نیاز به تعویض مقادیر دو متغیر هست. یعنی مثلا می‌خواهیم مقادیر a و b را با هم عوض کنیم. اگر a و b از نوع صحیح باشند، تابع جابجایی می‌تواند به این صورت باشد:

  

void swap(int &a, int &b){
  int temp;
  temp = a;
  a = b;
  b = temp;
}

  

ادامه ...

زبان ++C همانند اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، ساختاری به نام آرایه دارد که امکان تعریف مجموعه‌ای از متغیرهای هم‌نوع (اصطلاحا مجموعه عناصر همگن) را فراهم می‌کند. چنین ساختاری به صورت زیر تعریف می‌شود:

  

type name[number of elements];

  

که در آن type یکی از انواع داده‌های استاندارد ++C، ساختمان و یا کلاس است. number of elements هم تعداد اعضا یا عناصر آرایه را مشخص می‌کند که باید عدد ثابتی باشد. مثلا عبارت زیر یک آرایه‌ی 10 عضوی از اعداد اعشاری به نام arr تعریف می‌کند:

ادامه ...

یکی از ابزارهای پر استفاده و مهم هر زبان برنامه‌نویسی حلقه‌های تکرار هستند. وجود چنین ابزاری به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد که ساختارهای نیازمند به تکرار مجموعه دستورات (مانند جستجو، گزارش‌گیری، محاسبات، دریافت اطلاعات از کاربر یا فایل) را پیاده‌سازی کند.

هر زبانی عموما شامل چندین نوع حلقه‌ی تکرار است که هر کدام به نحوی به برنامه‌نویس در نوشتن کدهای مختصر و با مفهوم کمک می‌کنند. در این فرصت با انواع حلقه‌های تکرار در زبان برنامه‌نویسی ++C آشنا می‌شویم.

  

حلقه‌ی تکرار while

این نوع حلقه ساده‌ترین نوع حلقه‌ی تکرار در این زبان برنامه‌نویسی است. فرم کلی حلقه‌ی while به این صورت است:

ادامه ...

الگوریتمستان در تلگرام

   

 

پیوند کوتاه:
برچسب‌ها
#مسابقات برنامه‌نویسی #کتاب الکترونیکی #حل سوالات ACM-ICPC #تمرین مسابقه‌ی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام #مسئله‌ی کوله‌پشتی #ترجمه‌ی فارسی سوالات ACM #برنامه‌نویسی ++C #تمرین المپیاد کامپیوتر #الگوریتم‌های تقسیم و غلبه #درخت‌ها #آموزش ساختمان داده‌ها #درخت پوشا #Python #مسئله‌های برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های مرتب‌سازی #ساختمان داده #وبلاگ #مسأله‌های برنامه‌نویسی #مسابقه برنامه نویسی #حل مسئله‌‌ی الگوریتمی #منبع آموزشی #آمادگی المپیاد کامپیوتر #جستجوی اول سطح #نمونه سوال فارسی مسابقه‌ی ACM #سوالات مسابقات ACM-ICPC #حل سوالات مسابقات برنامه‌نویسی #سوالات UVa Online Judge #دانلود کتاب #ترجمه‌ی فارسی سوالات برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های حریصانه #کتاب الگوریتم #نمونه سوال فارسی مسابقات ACM #الگوریتم‌های بازگشتی #ترجمه‌ی فارسی سوالات UVa Online Judge #جستجوی اول عمق #الگوریتم دایکسترا #الگوریتم‌های عقبگرد #تمرین طراحی الگوریتم #سوالات مسابقات برنامه‌نویسی بیان #الگوریتم #صف #سوالات برنامه‌نویسی #آمادگی مسابقه ACM #کتاب مسابقات برنامه‌نویسی #ترجمه فارسی سوالات کتاب Programming Challenges #گراف #معرفی وب‌سایت #آمادگی مسابقه برنامه‌نویسی #محاسبات ریاضی #الگوریتم‌های گراف #مسابقات برنامه‌نویسی ACM #مسابقه برنامه‌نویسی #حل سوالات Timus Online Judge #برنامه‌نویسی #آموزش الگوریتم #مسأله‌های الگوریتمی #آموزش طراحی الگوریتم #الگوریتم فلوید-وارشال #نمونه سوال مسابقه ACM #سوالات چالشی برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های برنامه‌نویسی پویا #پیمایش گراف #مسئله‌های الگوریتمی #الگوریتم‌های مسیریابی #الگوریتم‌های کوتاهترین مسیر #تکنیک‌های طراحی الگوریتم #ماتریس #کتابخانه قالب استاندارد ++C #آموزش برنامه‌نویسی ++C #نمونه سوالات مسابقه برنامه‌نویسی #حل سوالات UVa Online Judge #نمونه سوال فارسی مسابقات برنامه‌نویسی #تمرین مسابقه برنامه‌نویسی #نکات برنامه‌نویسی #ویدئوی آموزشی