الگوریتمستان

برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم و حل مسئله‌های الگوریتمی

 
در صورت ناخوانا بودن نوشته‌ها، از مرورگر دیگری استفاده کنید.
نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C - الگوریتمستان الگوریتمستان الگوریتمستان
نوشته‌ها با برچسب «

برنامه‌نویسی ++C

»

یکی از مهمترین مباحث کاربردی هر زبان برنامه‌نویسی، اشاره‌گر و مفهوم آن است که کاربرد گسترده‌ای در شاخه‌ی ساختمان داده‌ها نیز دارد. در این فرصت با مفهوم اشاره‌گر و همینطور روش تعریف آن در زبان ++C آشنا می‌شوید. باید توجه داشته باشید که سوای روش تعریف اشاره‌گر در این زبان، کلیت مفهوم آن در بین تمام زبان‌ها مشترک است.

پیش از شروع بحث دو مطلب مهم را یادآوری می‌کنم:

1- تک تک بایت‌های حافظه برای خود آدرسی دارند که یک عدد صحیح و مثبت است. این آدرس دقیقا مانند کد پستی عمل می‌کند. یعنی کاملا منحصربفرد بوده و می‌توان از آن برای ارجاع به بایت استفاده کرد.

ادامه ...

یکی از امکانات جالب و مفید زبان ++C قالب‌ها (Templates) هستند که انعطاف زیادی به کدنویسی می‌دهند.

فرض کنید در یک برنامه نیاز به تعویض مقادیر دو متغیر هست. یعنی مثلا می‌خواهیم مقادیر a و b را با هم عوض کنیم. اگر a و b از نوع صحیح باشند، تابع جابجایی می‌تواند به این صورت باشد:

  

void swap(int &a, int &b){

ادامه ...

زبان ++C همانند اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، ساختاری به نام آرایه دارد که امکان تعریف مجموعه‌ای از متغیرهای هم‌نوع (اصطلاحا مجموعه عناصر همگن) را فراهم می‌کند. چنین ساختاری به صورت زیر تعریف می‌شود:

  

type name[number of elements];

  

که در آن type یکی از انواع داده‌های استاندارد ++C، ساختمان و یا کلاس است. number of elements هم تعداد اعضا یا عناصر آرایه را مشخص می‌کند که باید عدد ثابتی باشد. مثلا عبارت زیر یک آرایه‌ی 10 عضوی از اعداد اعشاری به نام arr تعریف می‌کند:

ادامه ...

یکی از ابزارهای پر استفاده و مهم هر زبان برنامه‌نویسی حلقه‌های تکرار هستند. وجود چنین ابزاری به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد که ساختارهای نیازمند به تکرار مجموعه دستورات (مانند جستجو، گزارش‌گیری، محاسبات، دریافت اطلاعات از کاربر یا فایل) را پیاده‌سازی کند.

هر زبانی عموما شامل چندین نوع حلقه‌ی تکرار است که هر کدام به نحوی به برنامه‌نویس در نوشتن کدهای مختصر و با مفهوم کمک می‌کنند. در این فرصت با انواع حلقه‌های تکرار در زبان برنامه‌نویسی ++C آشنا می‌شویم.

  

حلقه‌ی تکرار while

این نوع حلقه ساده‌ترین نوع حلقه‌ی تکرار در این زبان برنامه‌نویسی است. فرم کلی حلقه‌ی while به این صورت است:

ادامه ...

الگوریتمستان در تلگرام

   

 

پیوند کوتاه:
برچسب‌ها
#جستجوی اول سطح #برنامه‌نویسی #مسئله‌ی کوله‌پشتی #پیمایش گراف #سوالات UVa Online Judge #جستجوی اول عمق #صف #الگوریتم‌های بازگشتی #برنامه‌نویسی ++C #سوالات مسابقات برنامه‌نویسی بیان #تکنیک‌های طراحی الگوریتم #مسأله‌های برنامه‌نویسی #نمونه سوال مسابقه ACM #الگوریتم‌های گراف #حل سوالات مسابقات برنامه‌نویسی #آمادگی مسابقه ACM #کتاب الکترونیکی #ترجمه‌ی فارسی سوالات ACM #نمونه سوال فارسی مسابقات برنامه‌نویسی #الگوریتم #الگوریتم‌های مرتب‌سازی #منبع آموزشی #آمادگی مسابقه برنامه‌نویسی #کتابخانه قالب استاندارد ++C #الگوریتم دایکسترا #حل سوالات Timus Online Judge #تمرین مسابقه برنامه‌نویسی #آموزش الگوریتم #درخت‌ها #ترجمه‌ی فارسی سوالات برنامه‌نویسی #مسأله‌های الگوریتمی #دانلود کتاب #مسئله‌های برنامه‌نویسی #حل مسئله‌‌ی الگوریتمی #مسابقات برنامه‌نویسی #کتاب الگوریتم #حل سوالات UVa Online Judge #الگوریتم‌های کوتاهترین مسیر #تمرین المپیاد کامپیوتر #ویدئوی آموزشی #ترجمه‌ی فارسی سوالات UVa Online Judge #الگوریتم‌های تقسیم و غلبه #الگوریتم‌های مسیریابی #الگوریتم‌های عقبگرد #Python #الگوریتم فلوید-وارشال #نکات برنامه‌نویسی #ماتریس #کتاب مسابقات برنامه‌نویسی #تمرین مسابقه‌ی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام #الگوریتم‌های حریصانه #آموزش ساختمان داده‌ها #مسابقه برنامه نویسی #آمادگی المپیاد کامپیوتر #گراف #ساختمان داده #آموزش برنامه‌نویسی ++C #حل سوالات ACM-ICPC #سوالات چالشی برنامه‌نویسی #مسابقه برنامه‌نویسی #نمونه سوال فارسی مسابقات ACM #سوالات مسابقات ACM-ICPC #وبلاگ #مسابقات برنامه‌نویسی ACM #درخت پوشا #نمونه سوالات مسابقه برنامه‌نویسی #آموزش طراحی الگوریتم #الگوریتم‌های برنامه‌نویسی پویا #نمونه سوال فارسی مسابقه‌ی ACM #معرفی وب‌سایت #محاسبات ریاضی #مسئله‌های الگوریتمی #ترجمه فارسی سوالات کتاب Programming Challenges #تمرین طراحی الگوریتم #سوالات برنامه‌نویسی