الگوریتمستان

برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم و حل مسئله‌های الگوریتمی

 
در صورت ناخوانا بودن نوشته‌ها، از مرورگر دیگری استفاده کنید.
نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C - الگوریتمستان الگوریتمستان الگوریتمستان
نوشته‌ها با برچسب «

برنامه‌نویسی ++C

»

یکی از مهمترین مباحث کاربردی هر زبان برنامه‌نویسی، اشاره‌گر و مفهوم آن است که کاربرد گسترده‌ای در شاخه‌ی ساختمان داده‌ها نیز دارد. در این فرصت با مفهوم اشاره‌گر و همینطور روش تعریف آن در زبان ++C آشنا می‌شوید. باید توجه داشته باشید که سوای روش تعریف اشاره‌گر در این زبان، کلیت مفهوم آن در بین تمام زبان‌ها مشترک است.

پیش از شروع بحث دو مطلب مهم را یادآوری می‌کنم:

1- تک تک بایت‌های حافظه برای خود آدرسی دارند که یک عدد صحیح و مثبت است. این آدرس دقیقا مانند کد پستی عمل می‌کند. یعنی کاملا منحصربفرد بوده و می‌توان از آن برای ارجاع به بایت استفاده کرد.

ادامه ...

یکی از امکانات جالب و مفید زبان ++C قالب‌ها (Templates) هستند که انعطاف زیادی به کدنویسی می‌دهند.

فرض کنید در یک برنامه نیاز به تعویض مقادیر دو متغیر هست. یعنی مثلا می‌خواهیم مقادیر a و b را با هم عوض کنیم. اگر a و b از نوع صحیح باشند، تابع جابجایی می‌تواند به این صورت باشد:

  

void swap(int &a, int &b){
  int temp;
  temp = a;
  a = b;
  b = temp;
}

  

ادامه ...

زبان ++C همانند اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، ساختاری به نام آرایه دارد که امکان تعریف مجموعه‌ای از متغیرهای هم‌نوع (اصطلاحا مجموعه عناصر همگن) را فراهم می‌کند. چنین ساختاری به صورت زیر تعریف می‌شود:

  

type name[number of elements];

  

که در آن type یکی از انواع داده‌های استاندارد ++C، ساختمان و یا کلاس است. number of elements هم تعداد اعضا یا عناصر آرایه را مشخص می‌کند که باید عدد ثابتی باشد. مثلا عبارت زیر یک آرایه‌ی 10 عضوی از اعداد اعشاری به نام arr تعریف می‌کند:

ادامه ...

یکی از ابزارهای پر استفاده و مهم هر زبان برنامه‌نویسی حلقه‌های تکرار هستند. وجود چنین ابزاری به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد که ساختارهای نیازمند به تکرار مجموعه دستورات (مانند جستجو، گزارش‌گیری، محاسبات، دریافت اطلاعات از کاربر یا فایل) را پیاده‌سازی کند.

هر زبانی عموما شامل چندین نوع حلقه‌ی تکرار است که هر کدام به نحوی به برنامه‌نویس در نوشتن کدهای مختصر و با مفهوم کمک می‌کنند. در این فرصت با انواع حلقه‌های تکرار در زبان برنامه‌نویسی ++C آشنا می‌شویم.

  

حلقه‌ی تکرار while

این نوع حلقه ساده‌ترین نوع حلقه‌ی تکرار در این زبان برنامه‌نویسی است. فرم کلی حلقه‌ی while به این صورت است:

ادامه ...

الگوریتمستان در تلگرام

   

 

پیوند کوتاه:
برچسب‌ها
#آمادگی مسابقه برنامه‌نویسی #مسابقه برنامه نویسی #الگوریتم‌های مرتب‌سازی #ترجمه‌ی فارسی سوالات ACM #الگوریتم‌های کوتاهترین مسیر #وبلاگ #تمرین المپیاد کامپیوتر #الگوریتم‌های مسیریابی #مسأله‌های برنامه‌نویسی #گراف #کتاب مسابقات برنامه‌نویسی #سوالات مسابقات ACM-ICPC #کتاب الکترونیکی #مسئله‌ی کوله‌پشتی #آموزش طراحی الگوریتم #سوالات چالشی برنامه‌نویسی #برنامه‌نویسی ++C #پیمایش گراف #الگوریتم دایکسترا #ساختمان داده #مسئله‌های الگوریتمی #مسأله‌های الگوریتمی #حل سوالات UVa Online Judge #مسابقه برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های تقسیم و غلبه #منبع آموزشی #ترجمه فارسی سوالات کتاب Programming Challenges #الگوریتم‌های بازگشتی #الگوریتم #نمونه سوال فارسی مسابقات ACM #ویدئوی آموزشی #ترجمه‌ی فارسی سوالات برنامه‌نویسی #محاسبات ریاضی #کتابخانه قالب استاندارد ++C #درخت پوشا #الگوریتم فلوید-وارشال #تکنیک‌های طراحی الگوریتم #آمادگی المپیاد کامپیوتر #نمونه سوال فارسی مسابقات برنامه‌نویسی #سوالات برنامه‌نویسی #آموزش ساختمان داده‌ها #ترجمه‌ی فارسی سوالات UVa Online Judge #جستجوی اول سطح #الگوریتم‌های حریصانه #آمادگی مسابقه ACM #معرفی وب‌سایت #حل سوالات مسابقات برنامه‌نویسی #نمونه سوالات مسابقه برنامه‌نویسی #تمرین مسابقه‌ی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام #حل سوالات Timus Online Judge #ماتریس #حل سوالات ACM-ICPC #نکات برنامه‌نویسی #درخت‌ها #سوالات مسابقات برنامه‌نویسی بیان #الگوریتم‌های برنامه‌نویسی پویا #نمونه سوال فارسی مسابقه‌ی ACM #برنامه‌نویسی #آموزش برنامه‌نویسی ++C #سوالات UVa Online Judge #تمرین مسابقه برنامه‌نویسی #دانلود کتاب #Python #حل مسئله‌‌ی الگوریتمی #تمرین طراحی الگوریتم #الگوریتم‌های عقبگرد #نمونه سوال مسابقه ACM #مسابقات برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های گراف #کتاب الگوریتم #مسئله‌های برنامه‌نویسی #آموزش الگوریتم #صف #جستجوی اول عمق #مسابقات برنامه‌نویسی ACM