الگوریتمستان

برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم و حل مسئله‌های الگوریتمی

 
در صورت ناخوانا بودن نوشته‌ها، از مرورگر دیگری استفاده کنید.
نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C - الگوریتمستان الگوریتمستان الگوریتمستان
نوشته‌ها با برچسب «

برنامه‌نویسی ++C

»

یکی از مهمترین مباحث کاربردی هر زبان برنامه‌نویسی، اشاره‌گر و مفهوم آن است که کاربرد گسترده‌ای در شاخه‌ی ساختمان داده‌ها نیز دارد. در این فرصت با مفهوم اشاره‌گر و همینطور روش تعریف آن در زبان ++C آشنا می‌شوید. باید توجه داشته باشید که سوای روش تعریف اشاره‌گر در این زبان، کلیت مفهوم آن در بین تمام زبان‌ها مشترک است.

پیش از شروع بحث دو مطلب مهم را یادآوری می‌کنم:

1- تک تک بایت‌های حافظه برای خود آدرسی دارند که یک عدد صحیح و مثبت است. این آدرس دقیقا مانند کد پستی عمل می‌کند. یعنی کاملا منحصربفرد بوده و می‌توان از آن برای ارجاع به بایت استفاده کرد.

ادامه ...

یکی از امکانات جالب و مفید زبان ++C قالب‌ها (Templates) هستند که انعطاف زیادی به کدنویسی می‌دهند.

فرض کنید در یک برنامه نیاز به تعویض مقادیر دو متغیر هست. یعنی مثلا می‌خواهیم مقادیر a و b را با هم عوض کنیم. اگر a و b از نوع صحیح باشند، تابع جابجایی می‌تواند به این صورت باشد:

  

void swap(int &a, int &b){

ادامه ...

زبان ++C همانند اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، ساختاری به نام آرایه دارد که امکان تعریف مجموعه‌ای از متغیرهای هم‌نوع (اصطلاحا مجموعه عناصر همگن) را فراهم می‌کند. چنین ساختاری به صورت زیر تعریف می‌شود:

  

type name[number of elements];

  

که در آن type یکی از انواع داده‌های استاندارد ++C، ساختمان و یا کلاس است. number of elements هم تعداد اعضا یا عناصر آرایه را مشخص می‌کند که باید عدد ثابتی باشد. مثلا عبارت زیر یک آرایه‌ی 10 عضوی از اعداد اعشاری به نام arr تعریف می‌کند:

ادامه ...

یکی از ابزارهای پر استفاده و مهم هر زبان برنامه‌نویسی حلقه‌های تکرار هستند. وجود چنین ابزاری به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد که ساختارهای نیازمند به تکرار مجموعه دستورات (مانند جستجو، گزارش‌گیری، محاسبات، دریافت اطلاعات از کاربر یا فایل) را پیاده‌سازی کند.

هر زبانی عموما شامل چندین نوع حلقه‌ی تکرار است که هر کدام به نحوی به برنامه‌نویس در نوشتن کدهای مختصر و با مفهوم کمک می‌کنند. در این فرصت با انواع حلقه‌های تکرار در زبان برنامه‌نویسی ++C آشنا می‌شویم.

  

حلقه‌ی تکرار while

این نوع حلقه ساده‌ترین نوع حلقه‌ی تکرار در این زبان برنامه‌نویسی است. فرم کلی حلقه‌ی while به این صورت است:

ادامه ...

الگوریتمستان در تلگرام

   

 

پیوند کوتاه:
برچسب‌ها
#پیمایش گراف #الگوریتم‌های عقبگرد #سوالات UVa Online Judge #برنامه‌نویسی #نمونه سوال فارسی مسابقه‌ی ACM #آموزش ساختمان داده‌ها #منبع آموزشی #الگوریتم‌های حریصانه #محاسبات ریاضی #سوالات برنامه‌نویسی #ماتریس #الگوریتم‌های گراف #تمرین المپیاد کامپیوتر #ویدئوی آموزشی #نمونه سوال فارسی مسابقات برنامه‌نویسی #ترجمه‌ی فارسی سوالات UVa Online Judge #جستجوی اول عمق #مسابقات برنامه‌نویسی ACM #الگوریتم فلوید-وارشال #کتاب الگوریتم #درخت پوشا #حل سوالات مسابقات برنامه‌نویسی #ترجمه فارسی سوالات کتاب Programming Challenges #مسابقات برنامه‌نویسی #مسابقه برنامه‌نویسی #گراف #کتاب مسابقات برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های مسیریابی #صف #آمادگی المپیاد کامپیوتر #الگوریتم‌های برنامه‌نویسی پویا #سوالات چالشی برنامه‌نویسی #تمرین طراحی الگوریتم #الگوریتم‌های بازگشتی #سوالات مسابقات برنامه‌نویسی بیان #ساختمان داده #آموزش طراحی الگوریتم #تمرین مسابقه برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های تقسیم و غلبه #جستجوی اول سطح #تمرین مسابقه‌ی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام #دانلود کتاب #معرفی وب‌سایت #حل سوالات ACM-ICPC #الگوریتم‌های کوتاهترین مسیر #ترجمه‌ی فارسی سوالات ACM #الگوریتم‌های مرتب‌سازی #نمونه سوال فارسی مسابقات ACM #الگوریتم دایکسترا #تکنیک‌های طراحی الگوریتم #مسئله‌های برنامه‌نویسی #آمادگی مسابقه ACM #وبلاگ #نمونه سوالات مسابقه برنامه‌نویسی #آمادگی مسابقه برنامه‌نویسی #نکات برنامه‌نویسی #مسئله‌های الگوریتمی #حل مسئله‌‌ی الگوریتمی #حل سوالات UVa Online Judge #ترجمه‌ی فارسی سوالات برنامه‌نویسی #مسئله‌ی کوله‌پشتی #آموزش برنامه‌نویسی ++C #نمونه سوال مسابقه ACM #سوالات مسابقات ACM-ICPC #کتاب الکترونیکی #کتابخانه قالب استاندارد ++C #برنامه‌نویسی ++C #حل سوالات Timus Online Judge #آموزش الگوریتم #مسأله‌های الگوریتمی #مسأله‌های برنامه‌نویسی #درخت‌ها #الگوریتم #Python #مسابقه برنامه نویسی