الگوریتمستان

برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم و حل مسئله‌های الگوریتمی

 
در صورت ناخوانا بودن نوشته‌ها، از مرورگر دیگری استفاده کنید.
نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C - الگوریتمستان الگوریتمستان الگوریتمستان
نوشته‌ها با برچسب «

برنامه‌نویسی ++C

»

یکی از مهمترین مباحث کاربردی هر زبان برنامه‌نویسی، اشاره‌گر و مفهوم آن است که کاربرد گسترده‌ای در شاخه‌ی ساختمان داده‌ها نیز دارد. در این فرصت با مفهوم اشاره‌گر و همینطور روش تعریف آن در زبان ++C آشنا می‌شوید. باید توجه داشته باشید که سوای روش تعریف اشاره‌گر در این زبان، کلیت مفهوم آن در بین تمام زبان‌ها مشترک است.

پیش از شروع بحث دو مطلب مهم را یادآوری می‌کنم:

1- تک تک بایت‌های حافظه برای خود آدرسی دارند که یک عدد صحیح و مثبت است. این آدرس دقیقا مانند کد پستی عمل می‌کند. یعنی کاملا منحصربفرد بوده و می‌توان از آن برای ارجاع به بایت استفاده کرد.

ادامه ...

یکی از امکانات جالب و مفید زبان ++C قالب‌ها (Templates) هستند که انعطاف زیادی به کدنویسی می‌دهند.

فرض کنید در یک برنامه نیاز به تعویض مقادیر دو متغیر هست. یعنی مثلا می‌خواهیم مقادیر a و b را با هم عوض کنیم. اگر a و b از نوع صحیح باشند، تابع جابجایی می‌تواند به این صورت باشد:

  

void swap(int &a, int &b){
  int temp;
  temp = a;
  a = b;
  b = temp;
}

  

ادامه ...

زبان ++C همانند اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، ساختاری به نام آرایه دارد که امکان تعریف مجموعه‌ای از متغیرهای هم‌نوع (اصطلاحا مجموعه عناصر همگن) را فراهم می‌کند. چنین ساختاری به صورت زیر تعریف می‌شود:

  

type name[number of elements];

  

که در آن type یکی از انواع داده‌های استاندارد ++C، ساختمان و یا کلاس است. number of elements هم تعداد اعضا یا عناصر آرایه را مشخص می‌کند که باید عدد ثابتی باشد. مثلا عبارت زیر یک آرایه‌ی 10 عضوی از اعداد اعشاری به نام arr تعریف می‌کند:

ادامه ...

یکی از ابزارهای پر استفاده و مهم هر زبان برنامه‌نویسی حلقه‌های تکرار هستند. وجود چنین ابزاری به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد که ساختارهای نیازمند به تکرار مجموعه دستورات (مانند جستجو، گزارش‌گیری، محاسبات، دریافت اطلاعات از کاربر یا فایل) را پیاده‌سازی کند.

هر زبانی عموما شامل چندین نوع حلقه‌ی تکرار است که هر کدام به نحوی به برنامه‌نویس در نوشتن کدهای مختصر و با مفهوم کمک می‌کنند. در این فرصت با انواع حلقه‌های تکرار در زبان برنامه‌نویسی ++C آشنا می‌شویم.

  

حلقه‌ی تکرار while

این نوع حلقه ساده‌ترین نوع حلقه‌ی تکرار در این زبان برنامه‌نویسی است. فرم کلی حلقه‌ی while به این صورت است:

ادامه ...

الگوریتمستان در تلگرام

   

 

پیوند کوتاه:
برچسب‌ها
#الگوریتم‌های کوتاهترین مسیر #وبلاگ #نمونه سوالات مسابقه برنامه‌نویسی #نمونه سوال مسابقه ACM #درخت‌ها #تمرین مسابقه‌ی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام #ترجمه‌ی فارسی سوالات UVa Online Judge #نمونه سوال فارسی مسابقات برنامه‌نویسی #درخت پوشا #مسئله‌های الگوریتمی #مسابقات برنامه‌نویسی ACM #ویدئوی آموزشی #کتاب الگوریتم #الگوریتم‌های بازگشتی #ساختمان داده #حل سوالات ACM-ICPC #آموزش طراحی الگوریتم #الگوریتم‌های مرتب‌سازی #الگوریتم‌های مسیریابی #مسئله‌های برنامه‌نویسی #ترجمه‌ی فارسی سوالات ACM #پیمایش گراف #مسابقات برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های گراف #آموزش الگوریتم #نمونه سوال فارسی مسابقات ACM #سوالات مسابقات ACM-ICPC #سوالات برنامه‌نویسی #کتاب الکترونیکی #کتاب مسابقات برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های تقسیم و غلبه #مسئله‌ی کوله‌پشتی #گراف #سوالات UVa Online Judge #آمادگی مسابقه برنامه‌نویسی #تمرین طراحی الگوریتم #جستجوی اول سطح #ترجمه فارسی سوالات کتاب Programming Challenges #آموزش برنامه‌نویسی ++C #مسابقه برنامه نویسی #سوالات چالشی برنامه‌نویسی #الگوریتم فلوید-وارشال #تکنیک‌های طراحی الگوریتم #الگوریتم #ماتریس #الگوریتم‌های برنامه‌نویسی پویا #مسابقه برنامه‌نویسی #حل سوالات Timus Online Judge #ترجمه‌ی فارسی سوالات برنامه‌نویسی #تمرین المپیاد کامپیوتر #نکات برنامه‌نویسی #حل مسئله‌‌ی الگوریتمی #حل سوالات مسابقات برنامه‌نویسی #الگوریتم دایکسترا #محاسبات ریاضی #تمرین مسابقه برنامه‌نویسی #مسأله‌های الگوریتمی #حل سوالات UVa Online Judge #سوالات مسابقات برنامه‌نویسی بیان #معرفی وب‌سایت #الگوریتم‌های حریصانه #صف #آمادگی مسابقه ACM #آموزش ساختمان داده‌ها #جستجوی اول عمق #کتابخانه قالب استاندارد ++C #مسأله‌های برنامه‌نویسی #نمونه سوال فارسی مسابقه‌ی ACM #Python #دانلود کتاب #منبع آموزشی #برنامه‌نویسی #برنامه‌نویسی ++C #الگوریتم‌های عقبگرد #آمادگی المپیاد کامپیوتر