الگوریتمستان

برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم و حل مسئله‌های الگوریتمی

 
در صورت ناخوانا بودن نوشته‌ها، از مرورگر دیگری استفاده کنید.
نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C نوشته‌ها با برچسب برنامه‌نویسی ++C - الگوریتمستان الگوریتمستان الگوریتمستان
نوشته‌ها با برچسب «

برنامه‌نویسی ++C

»

یکی از مهمترین مباحث کاربردی هر زبان برنامه‌نویسی، اشاره‌گر و مفهوم آن است که کاربرد گسترده‌ای در شاخه‌ی ساختمان داده‌ها نیز دارد. در این فرصت با مفهوم اشاره‌گر و همینطور روش تعریف آن در زبان ++C آشنا می‌شوید. باید توجه داشته باشید که سوای روش تعریف اشاره‌گر در این زبان، کلیت مفهوم آن در بین تمام زبان‌ها مشترک است.

پیش از شروع بحث دو مطلب مهم را یادآوری می‌کنم:

1- تک تک بایت‌های حافظه برای خود آدرسی دارند که یک عدد صحیح و مثبت است. این آدرس دقیقا مانند کد پستی عمل می‌کند. یعنی کاملا منحصربفرد بوده و می‌توان از آن برای ارجاع به بایت استفاده کرد.

ادامه ...

یکی از امکانات جالب و مفید زبان ++C قالب‌ها (Templates) هستند که انعطاف زیادی به کدنویسی می‌دهند.

فرض کنید در یک برنامه نیاز به تعویض مقادیر دو متغیر هست. یعنی مثلا می‌خواهیم مقادیر a و b را با هم عوض کنیم. اگر a و b از نوع صحیح باشند، تابع جابجایی می‌تواند به این صورت باشد:

  

void swap(int &a, int &b){

ادامه ...

زبان ++C همانند اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، ساختاری به نام آرایه دارد که امکان تعریف مجموعه‌ای از متغیرهای هم‌نوع (اصطلاحا مجموعه عناصر همگن) را فراهم می‌کند. چنین ساختاری به صورت زیر تعریف می‌شود:

  

type name[number of elements];

  

که در آن type یکی از انواع داده‌های استاندارد ++C، ساختمان و یا کلاس است. number of elements هم تعداد اعضا یا عناصر آرایه را مشخص می‌کند که باید عدد ثابتی باشد. مثلا عبارت زیر یک آرایه‌ی 10 عضوی از اعداد اعشاری به نام arr تعریف می‌کند:

ادامه ...

یکی از ابزارهای پر استفاده و مهم هر زبان برنامه‌نویسی حلقه‌های تکرار هستند. وجود چنین ابزاری به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد که ساختارهای نیازمند به تکرار مجموعه دستورات (مانند جستجو، گزارش‌گیری، محاسبات، دریافت اطلاعات از کاربر یا فایل) را پیاده‌سازی کند.

هر زبانی عموما شامل چندین نوع حلقه‌ی تکرار است که هر کدام به نحوی به برنامه‌نویس در نوشتن کدهای مختصر و با مفهوم کمک می‌کنند. در این فرصت با انواع حلقه‌های تکرار در زبان برنامه‌نویسی ++C آشنا می‌شویم.

  

حلقه‌ی تکرار while

این نوع حلقه ساده‌ترین نوع حلقه‌ی تکرار در این زبان برنامه‌نویسی است. فرم کلی حلقه‌ی while به این صورت است:

ادامه ...

الگوریتمستان در تلگرام

   

 

پیوند کوتاه:
برچسب‌ها
#حل سوالات UVa Online Judge #الگوریتم‌های کوتاهترین مسیر #ترجمه‌ی فارسی سوالات ACM #ترجمه‌ی فارسی سوالات UVa Online Judge #مسابقه برنامه‌نویسی #کتابخانه قالب استاندارد ++C #آمادگی مسابقه ACM #برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های حریصانه #نمونه سوال مسابقه ACM #درخت پوشا #نمونه سوال فارسی مسابقات برنامه‌نویسی #تمرین مسابقه‌ی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام #مسابقات برنامه‌نویسی ACM #الگوریتم‌های گراف #مسئله‌ی کوله‌پشتی #تکنیک‌های طراحی الگوریتم #مسأله‌های برنامه‌نویسی #نمونه سوال فارسی مسابقات ACM #درخت‌ها #سوالات UVa Online Judge #سوالات چالشی برنامه‌نویسی #ترجمه فارسی سوالات کتاب Programming Challenges #وبلاگ #الگوریتم #نمونه سوال فارسی مسابقه‌ی ACM #نکات برنامه‌نویسی #آموزش ساختمان داده‌ها #منبع آموزشی #حل سوالات ACM-ICPC #جستجوی اول سطح #تمرین طراحی الگوریتم #معرفی وب‌سایت #مسئله‌های برنامه‌نویسی #الگوریتم‌های مرتب‌سازی #الگوریتم‌های تقسیم و غلبه #سوالات برنامه‌نویسی #کتاب الگوریتم #الگوریتم‌های برنامه‌نویسی پویا #مسابقه برنامه نویسی #کتاب مسابقات برنامه‌نویسی #مسئله‌های الگوریتمی #ساختمان داده #آمادگی مسابقه برنامه‌نویسی #دانلود کتاب #تمرین المپیاد کامپیوتر #آمادگی المپیاد کامپیوتر #گراف #الگوریتم‌های عقبگرد #ماتریس #آموزش طراحی الگوریتم #کتاب الکترونیکی #سوالات مسابقات ACM-ICPC #الگوریتم دایکسترا #ترجمه‌ی فارسی سوالات برنامه‌نویسی #حل سوالات Timus Online Judge #حل مسئله‌‌ی الگوریتمی #پیمایش گراف #آموزش الگوریتم #آموزش برنامه‌نویسی ++C #مسأله‌های الگوریتمی #الگوریتم‌های بازگشتی #صف #محاسبات ریاضی #حل سوالات مسابقات برنامه‌نویسی #Python #تمرین مسابقه برنامه‌نویسی #ویدئوی آموزشی #جستجوی اول عمق #سوالات مسابقات برنامه‌نویسی بیان #نمونه سوالات مسابقه برنامه‌نویسی #الگوریتم فلوید-وارشال #برنامه‌نویسی ++C #الگوریتم‌های مسیریابی #مسابقات برنامه‌نویسی